Wednesday, September 8, 2010

raya dulu dan sekarang..ada beza???

esok hari raya..esok hari raya.....yea!!!!
RAYA DULU
best ke raya bila dah besaq2 nie???? hurm...rasanya kemeriahan dah kurang..
tak macam zaman budak2 dulu..dulu betul..memang happenning la raya..
baju bertukar dua tiga pasang ngalahkan hindustan dah.....pagi2 lagi dah beraya ntah kat mana - mana..
kira time raya tue orang paling kaya aku la...duit MENIMBUN....dulu dapat RM300 dah rasa banyak dah..
dh rasa macam dapat RM1500..hehhehehehhehehe..

dulu kecik2..WAJIB p beraya rumah tok guru hat ngajaq ngaji..kalau tak..rasa macam DERHAKA woooo..
untung aku sebab yang ngajar ngaji tu jiran selang 1 rumah je...anak dia kawan aku plak...uish..mmg xda hal la..kalau ke rumah dia..WAJIB habiskan rendang dia..sedap betoi....dulu2 aku beraya dengan member2 aku tak  la macam budak sekarang...datang sebab nak duit je..aku dulu..siap makan kuih beramah mesra dengan tuan rumah dulu...baru balik..tu pasal la kot semua pakcik2 kat taman aku kenal aku??(TEEET!!!)

habis je beraya dgn mak bapak abang2,adik beradik,rumah jiran depan tepi kiri kanan dan yang sewaktu dengannya...baru pg rumah tok..zaman aku kecik2 dulu..time raya WAJIB la ada SUBANG MERAMBU SAMPAI LANTAI..(hehehehhehehhe)...rambut MESTI MAU SIKAT SATU MACAM PUNYA..
kalau tak..TAK RAYA la....selalu yang suka pakai rambu2 nie..aku dgn kezen aku (anak pak long)
SARENA & SYAZWANI.....kezen2 lain??? tak da nya nak rambu2..semua nya simple je...

1 lagi time kutip duit raya dengan mak cik2 dan pak cik2..mesT ada la pakcik2 fav.sebab????
bagi duit raya paling banyak..fuh..yang itu yang dok tunggu..rasa macam..orang lain tak bagi pun dah tak da hal la..janji uncle fav. bagi...kn?kn?kn? mcm aku..yang paling di tunggu..mesti la duit raya dari uncle a.k.a. MAMU (sebelah abah aku)...uish kalau dulu..orang lain semua hulur tahap RM2.. dia punya ampau mesT
BESAR PUNYEEEEEEE... tahap RM50...fuh banyak tak????nampak tak perbezaan ekonomi dia dgn hat lain..mau tau la UNCLE aku tue..GILA BEST la

RAYA SEKARANG
sekarang asal ada je baju BARU,VOGUE..jd la...tak banyak pun tak pa....sekarang jangan kata paling kaya..nk sebut KAYA pun tak lepas...rasa mcm tersekat kat anak tekak...huhuhhu..sian je aku kan..
raya tahun nie lagi tak best sebab binatang peliharaan aku SAKIT..masuk klinik..dia pun macam tau2 je..time bila nak rosak..hai..nasib2...eh..bukan TOMPOK kucing aku tue la..tp KANCIL..kereta aku...
lagi pun tahun nie adalah tahun terakhir beraya sebagai ORANG BUJANG..(insya allah)so...preparation tue buat raya kali nie tak semeriah mana...aku dgn kazen aku pun dah xda dah nk subang rambu2...seme pun pakai tudung..nk rambu celah mana lg dah??? skang yang vogue pun tinggal MURSHIDA,MASTURA, YONG...heehhehehehhe

sekarang dah tak da dah kunjung mengunjung rumah jiran..rumah tok guru..tok guru pun dah arwah..rumah dia pun 0 je skang...skang nie banyak memerap je kat rumah tak pun pg rumah kawan2 dua tiga je...tue pun main baling dadu..kira nasib la rumah sapa yang kena....tahun nie plk cuti raya singkat sangat...
nak balik kampung pun dah tak da sapa..ada pak cik je...sebelah mak aku tinggal wan je.sian aku tengok wan aku tu....SEPI SEORANG PERINDU je ha...dulu masa arwah tok aku ada..mmg best..sebab dia yang jaga aku dulu..so...manjanya lebih la..berbanding sebelah abah..raya sebelah abah yang bestnya sebab ada tok lg, boleh masak sedap2...kezen2 aku GILA dan GILA2....sapa yang tak pernah tengok kami mmg pelik la..kami siap boleh peluk cium tepuk tampar..mmg SOSIAL habis la kami..tp sesama kazen je yer..org luar jgn cuba2 nk peluk2 tak tentu hala..LEBAM BIJI MATA tu nnti..hehehehhehehehe

sekarang juga mana boleh nk kutip2 duit raya dengan uncle fav.lg dah...dh keja ma...alahai..dah sengkek la skang.....cuba la kalau kita buat macam cina..selagi tak kawin leh dapat duit raya..fuh mmg best la....kn?kn?kn?

apa pun perbezaan raya dulu dan sekarang..aku tetap bersyukur masih di beri kesempatan untuk memohon kemaafan dari kedua orang tua dan adik beradik yang lain...termasuk kawan2 dan tunang tersayang....
walaupun raya tahun nie yang pertama beraya sebagai tunangan orang..tapi aku tetap tak berkesempatan beraya bersama..tunang aku jauh di perantauan...(JOHOR JA PUN)..

raya tahun lepas
jumpa raya haji jela.....masa tu lebih afdal.....insya allah...
macmana nk beraya sebab dia kena keja...

muka tensyen

2 comments: